Skip to content

Történetünk

A tanulmányi verseny ötlete elsőként a Szent Ignác Jezsuita Szakkollégium egy kurzusán merült fel, amelynek során a beszámoló része egy fiktív projekt megálmodása volt. A kurzus után az egyik ötletgazda, Olasz Orsolya, a SOTE orvostanhallgatója tovább vitte az ötletet, majd hosszas egyeztetések és egy közgyűlési szavazás után a középiskolás verseny hivatalos projektként felkerült a 2018/19-es tanév választható projektjeinek palettájára. A kezdeményezést ekkor még egyszerűen „versenynek” tituláltuk. A konkrét név csak később, egy nagy közös ötletelés során született meg.

A verseny célja az első évtől kezdve ugyanaz, mint ma is, csupán a részleteken finomítottunk: egy olyan tanulmányi versenyt biztosítani a gimnazista korosztály számára, amely nem tantárgyi tudást mér, sőt, tantárgyi tudás szinte nem is szükségeltetik hozzá. Amely során olyan készségekre van szükség, és ezáltal a diákok is olyan készségeket fejleszthetnek magukban és egymás közt, amelyek a modern munkaerőpiac elengedhetetlen kellékei – ilyenek a kooperáció, az innovatív gondolkodás, a dinamikus problémamegoldó képességek és az interdiszciplinaritás, a tudományterületek közötti átjárás. Ezzel szerettük volna, és szeretnénk segíteni a diákok pályaválasztását, megismertetni őket új gondolatokkal, szakmákkal, tudományterületekkel, és egy gyakorlatias, életszerű gondolkodásmóddal. Emellett pedig nem titkolt célunk, hogy a Szakkollégiumi Mozgalom és a saját kollégiumunk ismertségét is szeretnénk szélesíteni.

Az első projekt szervezőgárdája pont olyan sokszínű volt, mint amilyen a szakkollégium diáksága. A logisztikai szervezők között voltak mérnök, politológus, nemzetközi tanulmányok és pedagógus szakos hallgatók is. A fordulókat összerakó önkéntesekből álló csapat is hasonló változatosságot mutatott. Az első verseny során, félelmeink ellenére, hogy egy ilyen új, eddig senki által nem ismert kezdeményezésre nem jelentkezik majd elég csapat, 50 csapat jelentkezett a versenyre, közel 200 versenyzővel, a három legjobban teljesítő csapatot egy élő döntőre is vendégül láthattuk a szakkollégiumban. A döntő során egy szakmai zsűrinek prezentált előadás, egy izgalmas kvízjáték és egy akadályverseny során mérhették össze képességeiket a dobogós csapatok.

A második versenyre a projektcsapat jóformán megduplázódott, és a versenyzők köre is szélesedett. Ekkor már 65 csapat jelentkezett, így közel 250 diák vett részt a versenyen.. A döntőről a 2019/20-as tanévben sajnos le kellett mondanunk. Szerencsére szeptemberre enyhült annyira a helyzet, hogy az online fordulók pontszámai alapján dobogós csapatokkal találkozhattunk egy díjátadó során, ahol többek között bemutattuk nekik a szakkollégiumot, vendégül láttuk Olasz Orsolyát, a verseny alapítóját, és a fordulóírás rejtelmeibe is betekinthettek a résztvevők.

(Az átadón készült képek itt érhetők el.)

A 2019/20-as tanévben indítottuk útjára a Cédrus Vándorserleget is, amelyet az összesen legtöbb pontot szerző intézménynek ítéltünk oda, és idén a Veres Pálné Gimnázium épületét díszíti. A 2020/21-es tanév projektcsapat izgatottan várja, milyen csapatok fognak idén jelentkezni, és hogy melyik iskolába vándorol majd a serleg tavasszal.